fredag 23 september 2011

Heartware på alla plan

Den här veckan har eleverna varit flitigare än någonsin. Belöning har varit att få lyssna på musik i slutet av någon lektion. De har skrivit massor på sina datorer, lyssnat på då andra visat sina presentationer, läst intresserat, räknat matte osv. Härligt att se elevernas utveckling och speciellt då majoriteten av eleverna hellre jobbar flitigt än något annat.

Vi har diskuterat massor i klassen och speciellt på lektionen Heartware. Eleverna i klassen blev bl a arga när de yngre eleverna fick nya datorer. De tyckte det var fräckt och orättvist. Som lärare blir man först förvånad och sedan smått arg över att höra sådana kommentarer. Vi var flera lärare som reagerade på några av elevernas frågasättande och talade om för dem att det känns mycket otacksamt. Varför ska klass 4 ha de bästa och nyaste datorerna. Vi hoppas att eleverna efter diskussion nu förstod hur viktigt det är att visa tacksamhet och även låta andra få ha det bra och till om med bättre.

Klassvärdarna ska hjälpa läraren med olika uppgifter så som att torka av tavlan, vädra under rasten, hålla extra koll att det är snyggt i klassen och i klädhallen. I första hand ansvarar varje elev för sina grejer. Rektor Nina välkomnades in i klassen för att berätta varför man har ansvarselever i klassen, då några av eleverna känner sig som slavar då de måste jobba så mycket. Detta har vi också diskuterat massor i klassen. Att med rätt inställning så går det mesta lätt att genomföra och det är inte fel att hjälpa andra då får man också hjälp tillbaka. Vi lär eleverna alltså att hjälpa varandra och att lära sig att ta ansvar för sina saker och handlingar. Som Renata sa på föreläsningen i torsdags om din kompis macka är slut när du är ute på ett äventyr så självklart delar du med dig av din.

Lektion Heartware: En elev skulle gå ut en gång i taget och därefter komma in i klassen och berätta någon story. De övriga eleverna fick i uppgift att bete sig på ett visst sätt t ex bli förvånade, fnittriga, tappa koncentrationen, visa intresse. Det blev roliga och lärorika övningar.

Vilka förväntningar har eleverna på mig som lärare. Eleverna fick skriva ner två önskemål. Alla förväntningar skrevs upp på tavlan. Eleverna blev sedan rätt stumma då de fick se ALLA förväntningar de har på läraren. De tyckte inte att det var så lätt att leva upp till. Till på köpet lade jag upp några lappar på tavlan där det stod saker som jag förväntar mig att eleverna skall uppfylla. Det handlar lite om att ge och ta.

Tyska lärarstudenten övar med eleverna nya ord. Tema är Breakfast.

Eleverna i total fokus på Hannahs lektion i engelska.

Eleverna går runt till varann och berättar på engelska vad de har för bild i handen, byter och går vidare till nästa. Härligt när ALLA pratar engelska.

Här sitter eleverna och räknar flitigt i sina matteböcker. Nu börjar multiplikationstabellerna. Snacka om fokus och målmedvetenhet.

Visst är det härligt att se eleverna jobba envetet i sina böcker efter att vi tillsammans gått igenom uppgiften för dagen och haft tre stycken huvudräkningsuppgifter.

Total koncentration.

Stör mig inte, tack! ;)

Koncentrerad tjej.

På Heartware-lektionen fick eleverna leka charader. Två tjejer är småbarn.

Vacker vy ut mot skolområdet.


Visning på slottet. Föreställ er att det bara fanns åkrar för över 500 år sedan sa slottsguiden.

Här presenteras de gamla byggnaderna och deras historia.

Träslöjd ute på skolgården med lärare Juho.

Hamra, spika...

... och såga.

Renata Chlumska hade kick off med eleverna på Gripsholmsskolan. Nya äventyr väntar i januari för klass 4 dvs ett Vinteräventyr.

Eleverna lyssnar intresserat på Renata.


Trevlig helg önskar klass 4!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar