måndag 2 april 2012

Gripsholmsskolans Barnboksgala 2012

Idag - måndagen den 2 april - uppmärksammas internationella barnboksdagen ute i världen och även på Gripsholmsskolan. Tanken med internationella barnboksdagen som nu funnits i 45 år är att lyfta fram barnböckerna och att inspirera till läsning och  läsglädje. Dagen är förlagd till den dag - 2 april -när den kände danske författaren H.C. Andersen föddes den 2 april 1807.
Eleverna i klass 4 har alltid sett berättelseskrivning som belöning. En av föräldrarna tog kontakt med mig i höstas och tyckte att eleverna borde få åka på ett studiebesök till ett bokförlag för att få ännu mera inspiration till sitt bokskrivande. Det blev ett besök på bokförlaget Opal i början av året. Vi blev mycket gott mottagen av alla dem som jobbar på Opal. De berättade om sina arbetsuppgifter och hur det är att vara journalist, författare och att jobba på ett bokförlag. Vi är mycket tacksamma för det besöket. Några av eleverna blev lite ”upprörda” över att få höra att barn inte kan ge ut böcker. Därav väcktes idén till att skriva böcker i klass 4. 
När jag tittade på idrottsgalan och samtidigt funderade på vilken morgonsamling jag ska ha i vår väcktes idén om att bilda ett nytt koncept på vår skola där eleverna visar upp sina kunskaper i ett av de mest grundläggande läroämnen med andra ord i svenska och just då skrivning.
Konceptet blev en Barnboksgala för hela skolan där klass 4 uppmärksammades i år. Eleverna i klass 4 fick ungefär två månader på sig att skriva böcker. Riktlinjerna var rätt fria. Kriterierna var: en framsida med tydlig titel, texten och en baksida precis som en riktig bok har. Detta har fått alla klassens elever att skriva långa berättelser. De sista två veckorna före deadline skrev eleverna som tokar, härligt att få uppleva. 
Böckerna lämnades sedan in till en hemlig jurygrupp ute på stan. Jag ville ha medlemmar som representerade båda könen och som hade olika bakgrund. Det blev Alexandra Uhlmann Konjicija som är ansvarig för barnböcker på biblioteket, Kristoffer Elmqvist  journalist på lokaltidningen Måsen och Sarah Vegna som är en ny författare av bilderböcker. Jurygruppen tog uppdraget på fullaste allvar och det blev debatt om elevernas böcker. Men de var mycket enade bland alla goda böcker om vilka böcker som skulle lyftas fram som vinnare. 
De fem vinnarna kommer att få sina böcker inplastade och finnas till utlåning på Mariefreds Bibliotek fr o m slutet av vecka 14, jättekul! Vore kul om ni alla kunde ta del av alla elevers böcker, jag ska klura på saken om hur vi kunde få elevernas böcker som ”e-böcker”. Ett litet smakprov får ni längre ner, där jyrun sammanfattat några texter. De fem vinnarna tilldelades boken Den Gröna Cirkeln av Stefan Casta. Boken är vinnare av Barnens romanpris med recensionen av att vara en ruskigt bra bok.
Alla, ja precis alla, elever skrev fantastiska böcker och alla är värda ett pris. De andra 15 eleverna fick boken Dogboy för goda resultat och starkt intresse att skriva. Bägge böcker är utgivna av bokförlaget Opal. Dessa böcker talade Opal varmt för vid vårt besök i januari. Efter själva barnboksgalan då jag blev intervjuad av Strängnäs Tidning och Mariefreds Tidning Måsen satt eleverna tysta som möss och läste sina nya böcker.
Under själva Barnboksgalan satt eleverna på hela skolan samlade i idrottssalen. Alla lärare var givetvis med och även juryn. Vi började med att jag berättade bakgrunden till internationella barnboksdagen och tanken med Barnboksgalan. Eftis-eleverna hade skrivit en skylt med bokstäverna och året: B A R N B O K S G A L A N   2 0 1 2. Juryn presenterade sig själva och berättade motiveringen varför just dessa böcker lyfts fram. En kort sammanfattning lästes upp av juryn på de vinnande bidragen. Man hörde mycket skratt i publiken när Alexandra läste upp den roligaste boken.
Vi på skolan hoppas att denna barnboksgala ska inspirera yngre elever till att skriva och även motivera klass 4 att fortsätta sitt skrivande och lägga upp nya och större mål. Härligt att se hur de flesta i klassen gladdes åt vinnarna och själv vara stolta över sitt bidrag. Det viktigaste är ju att självkänslan är stark i en själv. Alla är duktiga men alla kan inte vinna. En elev i klassen säger sa så bra: "Jag vet att jag skrivit en bra bok och när nöjd med den, spelar ingen roll om jag vann eller inte" och det är precis så jag önskar och fostrar mina  elever. Idag gick eleverna runt i de andra klasserna och läste upp sina böcker. Elever i klass 2 sa till Virigina att de bara väntar på att få höra på en fortsättning på hennes bok. Trevlig att vara författare, men också krävande. En elev i klass 1 sa till mig att han ska rusa till biblioteket och låna. När skrivning och läsning är som bäst!

ÅRETS FRAMSIDA! 
Vänner av Sanne
ÅRETS TITEL! 
Vårt liv upp och ner av Nike
ÅRETS ROLIGASTE! 
Mamma Pillipung och hämnden från grannskapet av William
ÅRETS MEST SPÄNNANDE! 
Den gyllene diamanten av Gustaf
ÅRETS MEST GRIPANDE! 
Vägen till lyckan av Silke
Ett stort GRATTIS till årets vinnare och även ett stort grattis till alla andra i klass 4 som kämpat massor för att göra sitt bästa! Bra jobbat mina bästa elever!


 Här visar Alexandra Årets Framsida!

 Sanne tar emot sitt pris.



Vänner

som handlar om Louise som har flyttat och ska börja ny skola.


Jag vaknar av att mamma kommer in i mitt rum. Hon drar upp gardinen och säger god morgon. Jag går upp och tar på mig ett par jeans och en t-shirt, sen går jag ner i köket. Pappa sitter redan med en kopp kaffe och läser tidningen. Jag ställer fram ett glas apelsinjuice, en skål och en sked. Flingorna och mjölken står redan på bordet. När jag har ätit upp borstar jag mina tänder, sen skjutsar mamma mig till skolan.
”Hejdå, Louise. Du kan gå hem efter skolan, du behöver bara följa alla skyltarna som det står Kungsgatan på.”
”Okej, jag tror jag har fattat. Hej.”
När jag börjar gå in på en smal gångväg från parkeringen mot skolan kommer det ett gäng med fyra jättelånga tjejer. Jag går åt sidan och låter dem gå förbi. Deras jeans har lite hål här och där. De har också jättemycket nitarmband. Deras hår är färgade i svart och rött, alla ser nästan likadana ut.


 Alexandra läser upp en kort sammanfattning ur en av böckerna.


Här visar Alexandra framsidan på en av böckerna.

 Grattis Gustaf till Årets mest spännande bok!



Den gyllene diamanten

som handlar om Jon som har fått en mystisk låda av sin farmor.


En timme senare är Jon hemma.
Han försöker att få upp lådan, och till slut får han upp den. Inuti ligger ett brev, en nyckel, och en diamant. I brevet ligger det ett foto på hans farfar, han är skattletare. Bakom fotot står det en skrivstil som han inte kan läsa. Texten är nästan utsuddad så det är jättesvårt att läsa. Det enda som går att läsa är: Akta dig, du måste ner till Gotland där finns...
Texten slutar mitt i en mening, vad kan ha hindrat honom från att fortsätta skriva?
Det ligger ett annat papper där också, en karta över en liten del av Visby. Vaa! Jon kan absolut ingenting om Visby! Men han kan ju fråga mamma om de kan åka dit. 
Senare när han frågar mamma om de kan åka till Visby svarar hon:
”Vi ska åka dit på semester. Har du glömt det?”

Årets roligaste!



Mamma Pillipung och hämnden från grannskapet

som handlar om Mamma Pillipung och hennes barn Fjeskis och Fleskis som nyss har rymt från Canada och gömmer sig i Sverige.


Mamma Pillipung gör en lyxmiddag till sig själv men ger sina barn sand.
Sedan, efter middagen, slår hon dem med en stekpanna så att de somnar. När hon sitter och tittar på tv hör hon sirener från motorvägen bredvid. Mamma Pillipung får panik och springer i cirklar i vardagsrummet, men ser sedan att de kör förbi.
Hon blir lugn igen och går ut för att råna, men när hon kommer till stan hittar hon inte till banken.
Hon frågar en gubbe utan att tänka sig för, hon säger:
”Hej! Vet du vart banken är, jag hade tänkt råna den.”
Gubben vet inte vad han ska säga, men han säger:
”Den är runt hörnet, i det stora lila huset.”
”Tack ska du ha, jag tror du får leva”, säger Mamma Pillipung.

 Grattis William till Årets roligaste bok!

Årets titel - Mitt liv upp och ner.



Mitt liv upp och ner

Hej. Jag heter Zoie och är en helt vanlig tjej. Jag har en helt vanlig familj med mamma, pappa och min super-störda lillebrorsa! Och det viktigaste av allt! Min lilla hamster Smoothie. Jag vill att ni ska veta att jag och min kompis håller på med en lite hemlig sak. Det är att vi forskar om stenar och tar med oss nästan alla vi ser.


Jag vaknar av min irriterande väckarklocka. Jag tar på mig mina ull-tofflor och går ut från mitt rum. Där står min störda lillebror. Han har bara kallingar på sig. Jag ignorerar honom och fortsätter ner för trappen. Där sitter mamma och pappa vid frukostbordet.
”Yes!!! Det är rostmackor med marmelad och Oboy.”
En kvart senare:
Jag tar på mig mina skor och drar med mamma ut till bilen. Jag, min familj och min bästis ska nämligen åka till Grekland.

Årets mest gripande! Silke var på resa och får sitt pris sen.


Vägen till lyckan 
som handlar om Sara som inte trivs i skolan, eftersom alla där bara vill göra livet, som hon brukar tänka, to a big mess.
”Hej allihopa!” ropar mr Boyle, matteläraren. Han är typ hundrafyrtiofem år och är jättesträng.
”Hej!” ropar halva klass 5b och halva 5c, men jag sitter tyst längst bak i klassrummet vid en bänk. Själv. 
Som vanligt är det matte idag.
På måndagar är det vi som har matte och sedan har andra halvan 5b och 5c matte.
Alla går och tränger sig vid ryggsäckarna. Jag går till min väska. Det är en sidväska, ljusbrun med texten Music i vitt.
”Eh, du behöver väl ingen mattebok”, säger Riley som har mobbat mig i ungefär två år. Hon är så himla irriterande när hon håller på sådär. Jag har aldrig visat min ”rädsla” för henne, och det är nog tur det. Jag har ett sår i min själ som bara blir större och större för varje gång hon gör något dumt. Ibland fattar jag inte varför jag inte berättar för någon … Jag bara hatar mig själv ibland!







Vi tackar för i år och väntar med iver på Barnboksgalan 2013 med ännu fler tävlande skribenter från flera klasser. Tack för att ni följer med vårt jobb på skolan!

Trevlig påskhelg!
klasslärare Stefan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar