fredag 1 februari 2013

Vecka 5

Öppet Hus på Gripsholmsskolan

Lördagen den 26.1 hade Gripsholmsskolan Öppet Hus för första gången. Det blev en riktigt lyckad tillställning. Åk 5 presenterade under den första lektionen olika IT-arbeten i geografi, historia och svenska. Under den andra lektionen skrev vi speedskrivning. Det går ut på att alla börjar skriva på en berättelse på sin egen dator. Efter en viss tid byter man plats och läser genom det som kompisen har skrivit varpå man fortsätter skriva på kompisens berättelse tills det är dags för ett byte igen. Detta upprepas ett visst antal gånger. Slutligen går man tillbaka till sin egen dator och läser hela texten och skriver ett slut på berättelsen. Vi avslutade lektionen med att två elever läste upp sina berättelser för klassen och gästerna.

Här nedan följer några elevers tankar om dagen. 


I lördags var det ju öppet hus på Gripsholmsskolan. Vi presenterade några geografipresentationer. Jag fick presentera mitt land, Monaco. Det var roligt att man hade lite annorlunda publik än vad man brukar ha. Pappa var där och titta och en massa andra föräldrar. Sen hade vi speedskrivning, det var jätteroligt tyckte jag. Min grupp bestod av fyra personer: Åsa, Felix, Silke och jag. Min berättelse handlade om masken Urban.
//Klara



Förra lördagen så var det öppet hus på Gripsholmsskolan. Vi hade presentationer av historia och geografi. Jag presenterade inte då. Efter presentationerna så hade vi speedskrivning. Min berättelse handlade om Elefanten Emilio del 2.  // Felix




På öppet huset presenterade jag om Polen,  det var pirrigt. För när jag hade kommit halvvägs så tappade jag bort mig och det var jättepinsamt! men annars var det kul. Alla andras presentationer var jättebra och fina! // Virginia



Förra lördagen var det öppet hus. Då presenterade några sina presentationer. Och så skrev vi speedskrivning.//Elias 




Utställning på Grafikens Hus: Joan Miró



I torsdags gick åk 4-5 på utställning till Grafikens Hus. Denna gång såg vi på tavlor av Joan Miró. P.g.a. en vattenskada på Grafikens Hus blev det ett spontanbesök några dagar tidigare än planerat.


Joan Mirós tavlor var väldigt färgstarka och annorlunda. Mirós tavlor kunde se ut som lite vad som helst, nästan alla hade säkert en egen bild och ett motiv.
//Sanne  




Joan Miró-utställningen var väldigt fin och det var fullt med många fina teckningar och tavlor. Alla var lika på ett sätt. Alla innehöll någonting som var svart. Miró ritade väldigt många färgstarka tavlor med mycket svart och ganska mycket rött i. Jag tyckte teckningarna var jättefina. //Klara







På torsdagen gick vi på Joan Mirós utställning. Jag tyckte att hans tavlor var fina. Vi hade också ett papper som man skulle fylla i saker om hans tavlor. Den tavlan jag tyckte var finast var ett äpple som flög helikopter. //Felix





I torsdags så gick vi på Joan Miros utställning. Hans tavlor hade mycket färg och roliga figurer. //Elias  


Trevlig helg!
Christel




























































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar